npz

Nitrianska poľná železnica je múzejná úzkorozchodná železnica, ktorá sa nachádza v areáli Slovenského poľnohospodárskeho múzea a výstavného areálu štátneho podniku Agrokomplex – Výstavníctvo Nitra.

V roku 1982 vznikla vo vedení Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre myšlienka vybudovať múzejnú poľnú železnicu v rámci plánovaného skanzenu. Základom pre Nitriansku poľnú železnicu sa stalo torzo  poľnej železnice z okolia Želiezoviec, ktoré bolo prenesené do múzea v r. 1984.

Poľná železnica z okolia Želiezoviec v minulosti slúžila na prepravu poľnohospodárskych produktov ako sú cukrová repa, obilie, zvieratá, repné skrojky, melasa, mlieko, drevo, hnoj, uhlie, stavebné materiály. Okrem toho prepravovala ľudí do práce, do miest a deti do školy. V období daždivých jarí a jesení bola takáto poľná železnica niekedy jediným spojením s okolitým svetom.

Jej pôvod do r. 1895, kedy ju nechal postaviť ako konskú železnicu majiteľ tamojších latifundií gróf Breuner. V r. 1912 si ju prenajal cukrovar v Pohronskom Ruskove. Úzkokoľajová trať s rozchodom 760 mm mala celkovú dĺžku 64 km. Na železničke zaviedli v r. 1913 parnú trakciu, prepravu zabezpečovalo 6 lokomotív a viac ako 300 vozňov. Nepriaznivo postihli železnicu obe svetové vojny, armáda rekvirovala parné rušne a časť vozňov pre potreby frontu. Svojmu poslaniu slúžila železnica až do r. 1971.

Je najdlhšie zachovanou poľnou železnicou na území Slovenska. Poľné železnice z okolia Želiezoviec, Pohronského Ruskova, Sládkovičova, Šurian, Trebišova, Trnavy sa začali likvidovať koncom 60-tych rokov 20. stor. v dôsledku rýchlo napredujúcej automobilovej dopravy.

 Verejnosti bol prvý úsek novovybudovanej úzkorozchodnej Nitrianskej poľnej železnice (s rozchodom 760 mm)  o dĺžke 600 m sprístupnený  počas výstavy Agrokomplex v auguste 1985.

Okruh v skanzene o dĺžke 1600 m bol dobudovaný v r. 1986. V r. 1990 bol vybudovaný nový úsek trate o dĺžke 1000 m, ktorý spája skanzen s výstavným areálom Agrokomplex.

Koľajnice a výhybky použité na výstavbu okruhu v skanzene pochádzajú z rokov 1881-1913, a preto už samotná trať je sama o sebe technickou pamiatkou.

 

Spomienky na pamätný deň

23. august 1985 – piatok, nezabudnuteľný deň, keď sa o 10.00 hod. doobeda vydala na svoju prvú cestu v areáli skanzenu SPM Nitra vlaková súprava ťahaná unikátnym parným rušňom U 34 901 z Vychylovky, ktorý si tento rok pripomenul svoje 100 narodeniny.

Bol to slnečný horúci deň s obedňajšou teplotou 26° C a pritom aj studený v porovnaní s teplotou davu ľudí, ktorí sa chceli odviesť v jednom vozni Korytnickej železnice a malom “hitlačiku“ – služobnom vozni. Vláčik jazdil nonstop na 600 m dlhom úseku v tvare písmena „S“. Za tri týždne trvania výstavy „Agrokomplex 1985“ odviezlo sa vo vláčiku viac ako 25 000 stlačených, ale šťastných návštevníkov – a pritom záujemcov bolo ešte oveľa viac, ale z bezpečnostného hľadiska to nebolo možné. Na obsluhe parného rušňa U 34 901, ktorý nám ochotne zapožičalo Múzeum Kysuckej dediny vo Vychylovke, sa vystriedalo 10 rušňovodičov z Rušňového depa Veselí nad Moravou, pod vedením nezabudnuteľného Jaroslava Čejku, ktorý s nadšením a láskou rozprával nám a návštevníkom výstavy príbehy zo železničiarskeho života, pre jeho bohaté skúsenosti ho mladší kolegovia oslovovali „tatko“.

V ďalšej sezóne prepravoval cestujúcich v r. 1986 dieselelektrický rušeň BNE 50 slangovo nazvaný „Gebuska“. V r. 1987 pribudol 1. vlastný parný rušeň U 25001 „BS-80“ slangovo nazvaný „Béeska“, v r. 1989 U 36 001 „CP“ slangovo nazvaný „Cépečka“, a v r. 1990 bol slávnostne uvedený do prevádzky  a pokrstený posledný parný rušeň U 35 901 „Križko“, ktorý zrekonštruoval doc. Ing. Ladislav Križan, CSc.

Článok prednostu stanice Ing. Wáclava Gidaszewského o histórii a súčasnosti NPŽ (na stiahnutie):

Gidaszewski Úvahy o NPŽ


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *